Immunförsvar av stål

Igår jobbade jag min första dag i Norge.
Jag tror att det gick ganska bra, fast det var ganska jobbigt med två jobb på samma dag.
Jag jobbade i 17 timmar igår. Fast det var inte 17 timmar med arbete, det var först 7½ timme på dagiset, sen hem och byta om, äta en macka och bättra på sminket lite och sen åka iväg till Lilleström för ytterligare 7 timmars jobb, så det var bara nästan 15 timmars arbetande, men jag hann ju liksom inte göra nånting under de två timmarna som jag var "ledig".

Om jag nu klarar mig utan att bli sjuk så har jag ett immunförsvar av stål, för ett dagis måste ju vara ett av de mest smittsamma ställen som finns på jorden. Jag var på en avdelning med barn som var mellan 1½ - 2 år och varenda unge hostade och snorade, tre hade diarré, en kräktes och en åkte hem på grund av feber.
Men det var ett trevligt jobb och jag fick mycket beröm av de andra fröknarna.

Det andra jobbet var inte riktigt lika trevligt...
Jag kände mig jävligt osäker eftersom jag aldrig har tagit beställningar förut, bara gått ut med mat till stora sällskap som betalat på faktura och sedan plockat undan efter dem, så det där att ställa fram och plocka bort är jag ganska bra på.
Men nu var det ju buffé, så det var bara att plocka bort tallrikar och ta beställningar på (och servera) dricka.
Tur för mig att mitt sällskap bara beställde vin, en flaska rött och en flaska vitt. Ganska enkelt.
Sen blev det några snapsar, mer vin och lite avec till kaffet, men ingenting svårt.

Vi hade räknat med att få komma därifrån nångång mellan kl 23 och 24, men icke.
Nej, gästerna tyckte det var jätteroligt att bara sitta i en skittråkig lokal och dricka hutlöst dyra drinkar, ingen musik, ingenting! Dessutom var det varmt som i en jävla bastu och jag som hade långkalsonger på mig... Ja, inte tänkte väl jag på att vi skulle vara i en bunker och servera 200 personer, så jag lät långkallingarna sitta på, eftersom jag är van vid att det är riktigt kallt här.
Jaja, hursomhelst, när gästerna väl gått hem skulle vi duka upp på nytt inför ikväll och det är ju ganska normalt att man gör så, men då brukar man ju jobba på så man kommer hem nångång, men det där var nog det mest ineffektiva och oorganiserade stället jag någonsin varit på!
De hade två diskare som skulle diska efter kanske 300 pers.
Ja, visst, det tar lång tid att diska efter 300 personer, men nån jävla måtta får det väl vara! Har de aldrig hört talas om att diska undan lite efterhand? Nej, det verkade som att de stod och väntade på att alla skulle ha ätit klart innan de började diska, så när vi skulle duka så fanns det ingenting att duka med. Vi fick vänta i typ en timme på att de skulle diska 80 tallrikar. Och de jag jobbade var ju inte snabbast i världen heller. Det märks faktiskt att man jobbar med 19-åringar (ja, alla svenskar i Norge är 19 år!), de är oorganiserade, slarviga och lite lata. Sätter sig gärna istället för att se om man kan göra nånting annat under tiden som man väntar på att tallrikarna ska bli diskade.
Nej, alla 19-åringar är kanske inte är lata och slarviga, men många är faktiskt det.

Och chefen gjorde ju för fan ingenting!!
Jag blir så jävla arg på folk som är för fina för att jobba! Han bara gick omkring och var tjock och svettig och pekade och sa "gör si" eller "gör så", sen satte han sig själv på en stol och vek servetter.
Vi fick ingen mat, inte ens rester som inte skulle gå att severa dagen efter, ingen dricka, ingenting! Och jobbar man inom restarurang så tycker jag faktiskt att det ska ingå! Då kan de ju faktiskt dra 30 spänn från lönen om de nu är för snåla för att bjuda på mat!

Nej, inget vidare. Vi slutade tillslut klockan två och jag kom hem halv tre. Och jag ska dit ikväll igen. Jippi. Jaja, jag fick i alla fall 100 nok i dricks.

Och igår kostade bensinen 8.99 nok/lit i Lilleström.
Orkade jag stanna och tanka? Nej.

Jag hade i alla fall en, enligt mig, ganska fin frisyr igår.
Se här:

Jag bakade in luggen i en fläta och drog bak flätan till en hästsvans. Enkelt och fint.

Nu är det tre timmar kvar tills jag ska åka och jobba och jag har inte gjort nånting mer än att gå upp och äta frukost... Men det blir ju så om man jobbar halva natten och sover halva dagen. Jag vaknade vid strax innan tolv idag.
Och här finns det ju ändå ingenting att göra för att fördriva tiden...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0