Hur man målar en Dalahäst

Nu när jag ändå är i Nusnäs och målar Dalahästar tänkte jag att det kan vara trevligt för alla nyfikna läsare med en liten snabbkurs i Dalahästmålning.
Enjoy!



Först smörjer man in hästen med linolja för att det ska gå lättare att måla




Sen grundar man med vitt där man vill ha sadel, man och band




Efter det stiger svårighetsgraden något och det är dags att plocka fram kant-penseln. Som ni ser på bilden är största delen av penseln vit, medan endast ena kanten är doppad i blått (eller grönt om man hellre vill det). Med denna pensel målar man alltså kanterna på det vita.




Efter att kanterna fått färg är det dags att måla gult



Och när man målat det gula ska det se ut ungefär såhär...




Dags för krokar och blad. Krokarna är lite kluriga att få till, men det går ut på att trycka och lyfta penseln när man målar.




Sen ett par blad i en annan färg




Ögon




Lite svarta streck




Vita streck




Bläs (och kom ihåg svansen!!)




Tadaaa! Nu ska den bara torka i två dagar innan den lackas och sen är den klar att säljas.

Och för den som är fruktansvärt jätteintresserad finns även ett inslag från lokalnyheterna på tv4 att titta på här. Inslaget börjar ca 4.45 in i klippet.


xoxox


Kommentarer
Postat av: emm

Frida jag är så jäkla imponerad!! Vad kostar en liten dalahäst, jag skulle vilja ha en rosa! Puss!

2009-06-06 @ 12:26:52
URL: http://veloouria.blogg.se/
Postat av: f

Tack för lektionen i häst målning, intressant! Har en fråga: är det oljefärg, eller snabb torkande akrylfärg som andvänds i detaljerna?

2011-05-18 @ 21:54:52
Postat av: Frida

Vad roligt att du gillar mitt inlägg! :)

Det är oljefärg man använder, sen får hästarna torka i två dygn innan de lackas innan de slutligen hamnar i butikshyllan.

2011-05-19 @ 00:44:53
URL: http://projekt25.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Hej! Jättebra instruktion. Jag gjorde en dalahäst till min mamma i julklapp men behövde hjälp med hur den skulle målas och använde dessa instruktioner.
Tack för hjälpen!

2013-12-23 @ 19:11:05
URL: http://loveling.blogg.se
Postat av: Elisabet

Åh men vilken fin beskrivning! Ska prova den nu i helgen :)

2015-06-21 @ 15:52:50
URL: http://erunyauve.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0