Frida lagar mat

Hej och välkommen till "Frida lagar mat"
Idag har jag fått ihop en fisksoppa. Det tog jättejättelång tid eftersom jag bestämde mig för att göra precis allting själv (utom att fiska upp fisken då) och dessutom tog jag en väldans lång paus där i mitten någonstans, men det blev riktigt gott.

Jag började redan på morgonen med att göra räkfond, så jag skalade räkor och hackade ner lite grönsaker i grova bitar, så fräste jag på räkskal och grönsaker i en kastrull, hällde på vitvinsvinäger, citron, vitt vin och vatten, sen fick det stå och gojsa till sig på spisen i typ en halvtimme.
 

Räkor med skal
 
 

Hacka ihop lite grönsaker (jag hade gul lök, purjolök, vitlök och morot) och spara räkskalen
 
 

Ja, det ser ju inte så himla aptitligt ut i det här skedet, men det blir bättre 
 
 
 
Efter typ en halvtimme silade jag bort skal och grönsaker och fortsatte koka enbart fonden en stund för att få till riktigt bra smak.
Under tiden hackade jag lite finare bitar av lök, purjolök, morot och tomater.
 
 

Ser lite trevligare ut när det inte simmar runt en massa räk-lik i kastrullen...
 
 

Hackade grönsaker
 
 
När fonden var färdig fräste jag på mina finhackade grönsaker i lite olivolja i en kastrull, sen fyllde jag på med en skvätt vitt vin, lite mer citron och fonden, sen fyllde jag upp till lagom mängd vätska med vatten och en skvätt grädde.
Det fick sedan stå och mys-koka tills det smakade gott, då tillsatte jag bitar av kokt potatis och rå torsk.
 
 

I med torsk och potatis och låt soppan sjuda några minuter under lock så potatisen blir varm och torsken helt vit
 
 
 
Sen var det bara att lägga i räkorna och lite musslor.
Tadaaa, klart!

 
 

Sen tillsatte jag räkor och musslor och sen var det klart.

 
 

Sådärja, härlig fisksoppa à la Frida :)
 
 
 
 
 
Ja, det är väl typ det jag har gjort idag.
Jag har faktiskt gått en promenad också. Och målat naglarna. Och läst en bok. Inte en hel bok, men en del av en hel bok. Ni fattar.
Skön dag i alla fall.
Och just det, jag har fått en ny micro, så nu har jag en micro som faktiskt fungerar!
 
 
 
xoxox
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0