Intressant dag, dag 2, 20110107

Dagen idag har varit ganska spännande. Den började trögt med lång sovmorgon och lite mailande till mamma, sen gick jag ut för att äta lunch. Jag hittade ett ställe där jag köpte kyckling och ris för 4 RM, sen tänkte jag gå iväg och titta lite på tornen igen, men det började regna, så jag gav upp. Istället gick jag hem och försökte ordna med bussbiljetter och båtbiljetter till Langkawi till imorgon. Det slutade med att jag skulle gå ner till busstationen och betala, men när jag kom till busstationen fanns där ingen busstation. Nej, den hade de stängt på grund av renovering. Åååååh!

Ja, jag gick i alla fall in på en resebyrå och var skitdryg och frågade tusen frågor om var de gjort av alla bussar till olika platser, frågade vad jag ska göra under mina två månader här, frågade hur jag skulle ta mig hit och dit nu när det inte finns någon station att åka ifrån.

Det hela slutade med att den stackars lilla mannen på resebyrån körde mig ut till busstationen för att jag skulle få köpa min biljett, en resa som inklusive viss turistguidning tog ungefär en timme.

Ärligt talat så var det inte det minsta synd om honom, jag tror att han hade minst lika kul som jag.

När vi kom tillbaka in till stan tackade jag så mycket för allt han gjort för mig och hoppade ur bilen efter att ha lovat att skicka ett mail och tala om hur det går för mig på Langkawi.

När jag väl hoppat ur bilen bestämde jag mig för att äta middag. Jag knallade in i Chinatown och beställde precis samma mat som jag åt igår. Förlåt mig, min matgud för denna synd, men det var ju så himla gott att jag bara var tvungen att äta samma sak idag igen.

När jag precis fått min mat så dök en liten man upp som igår erbjöd sig att bli min malaysiska pojkvän. Han frågade om han fick göra mig sällskap, och visst fick han det, det är ju alltid roligare att vara två. Det visade sig att han var typ 30 år och kom från Bangladesh. Vi pratade en liten stund tills jag bestämde mig för att det fick vara nog och började gå hemåt.

Jag var helt inställd på att bara vara jättetråkig och gå och lägga mig tidigt (klockan var strax före åtta på kvällen), när jag blev stoppad av en kille med en karta. Han frågade var vi var någonstans och jag svarade helt sanningsenligt att jag inte hade den blekaste aning, eftersom jag inte ens tittat på en karta sen jag kom hit. Hur som helt började vi prata och det visade sig att han var från Ryssland, men numera bosatt i Holland. Han sa att han tänkte promenera runt i stan och titta på olika sevärdheter och undrade om jag hade lust att följa med. Självklart hade jag det och vi promenerade i flera timmar och tittade på olika byggnader. Jag var egentligen på väg hem för andra gången när han frågade om jag ville följa med och titta på tornen när det var mörkt, vilket jag ju faktiskt inte kunde säga nej till hur trött jag än var, så vi gick vidare. Tornen var verkligen fantastiskt vackra efter solnedgången och det var lätt värt promenaden. Ryssen bjöd sedan på öl och efter det en taxi tillbaka hem till mig. Han själv åkte vidare hem till sig i samma taxi.

Ja, en tråkig sitta-av-tiden-dag kan lätt vända och bli väldigt intressant.

Det här med att resa ensam kanske inte är så tokigt i alla fall.
 
 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 

 
 
 
 
xoxox
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0