121214

Nu har jag varit rätt dålig på att uppdatera här igen.
Jag har det fortfarande sjukt bra! I onsdags var jag och Annika på utflykt till Floridas största outlet-galleria och shoppade. Ja, det gick jättebra! Jag köpte en hel massa saker och batalade förvånansvärt lite. Nu hoppas jag bara att jag får ner allt i min redan överfulla ryggsäck. Annars får jag väl lämna lite skit här.
På kvällen gick vi upp på taket och hängde med en massa folk. Vi skulle egentligen ta en tidig kväll, eftersom vi båda var väldigt trötta efter hela vår dag med shopping, men det blev inte riktigt så. Annika gick och lade sig vid midnatt, men jag blev kvar där uppe. Vi pratade och skrattade och drack hela natten och tillslut var klockan halv sex på morgonen. Då somnade jag på soffan och sov under stjärnorna. Jag vaknade dock en halvtimme senare och frös så jag höll på att dö, så då gick jag ner och lade mig i min egen säng. Igår gjorde jag näst intill ingenting. Annika åkte iväg till en annan galleria och shoppade lite mer, men jag orkade inte, så jag blev kvar här. Jag började dagen med ett par timmar på stranden, men det blev rätt snabbt dåligt väder, så då gick jag in och latade mig i sängen med film hela dagen istället.
Idag började vi dagen med power walk på stranden. Duktiga tjejer. Sen blev det lite sol och mer shopping. Jag har verkligen kommit in i shoppingen nu. Jag köpte inte så mycket egentligen, men jag haffade en väska som jag gått och tänkt på sen min första dag här. den är helt fantastisk. jag orkar inte dra fram kameran och bjuda på en bild, så det får bli vid ett senare tillfälle.
Ikväll ska vi för första gången prova på utelivet här i Miami. Vi får väl se hur det går. Vi har i alla fall fått gratisbiljetter till en klubb och vi har köpt lite rom och juice, så vi är på gång.
Vi ska till ett ställe som heter Manison där några killar sa att de sett Justin Bieber festa loss för några kvälla sen. Jaja, vi får som sagt se hur det går.
Nu ska jag klä på mig!

Igår

Igår var en sjukt bra dag!
Jag åkte till Everglades och åkte träskbåt och tittade på alligatorer. Vi såg dock bara två små när vi åkte båt, vilket jag var ganska glad för, för jag var rätt rejält rädd. Båtturen tog en halvtimme och sen hade de en informationsshow om krokodiler och andra djur i Everglades och sen fick de som ville hålla i en alligator. En sur liten kille var det. Ja, jag hade också varit sur om ett gäng turister skulle hålla på och lyfta mig och posera med mig på en massa fåniga kort, men i övrigt tror jag att han hade det rätt bra, det verkade vara bra folk som jobbade där.

När jag kom hem gick jag och Annika ut och åt mat och drack en öl. Eller, jag drack en öl, eftersom hon är 20 och alltså inte får dricka här. Efter det gick vi hem och satte oss på taket och njöt av livet och rätt som det var dök en norska upp. Vi började prata och sen följde vi med henne ut för att äta. Vi hamnade på en restaurang på vår gata där vi fick gratis shots och jääääättestora drinkar. Det var dessutom happy hour, så vi fick två jäääättestora drinkar. Där satt vi största delen av kvällen och träffade på en man som sade sig vara president Obamas ekonomiska rådgivare. Intressant.
När vi druckit flera liter drinkar gick vi hem och fortsatte dricka öl på takterrassen samtidigt som himlen lystes upp av blixtar, dock utan både åska och regn. Där satt vi till fyra på morgonen innan vi stöp i säng.

Idag har jag än en gång gjort misstaget att försöka hetsa mig till en snygg bränna. Allt jag fick var en bränd bränna. Hela baksidan av mina ben har nu bytt färg från likblek till illröd. Bra gjort.
Imorgon ska vi åka på shoppingutflykt till Floridas största outlet-galleria, så då slipper jag i alla fall sola.

Everglades och träskbåt

Jag och ilsken liten krokodilkille

Jag och två random krokodilgubbar

En jäääättestor drink

Nu ska vi upp på taket igen!

Key West

Idag har jag och Annika varit i Key West. En mycket trevlig utflykt! Vi började dagen med 7-Elevenfrukost innan vi åkte buss i dryga tre timmar och sen var vi framme.
Här måste jag faktiskt uppmana eventuella läsare att googla Key West, eftersom jag själv inte tog några bilder. Vilket fantastiskt ställe! Helt underbart! Dit vill jag åka igen.
Vi promenerade ner till den sydligaste punkten i hela USA och tog lite bilder, sen promenerade vi till ett litet café där vi köpte Key Lime Pie som vi åt sittandes på verandan till det lilla huset. Det var lunchen det. Gooooottt!!!
Efter vår fantastiska lunch blev det fantastisk strand. Det var varmaste dagen hittills och riktigt härligt.
När vi tröttnat på strand bestämde vi oss för att kolla in shoppingutbudet och strosade runt på stan en stund. Det blev en klänning till mig och ett par pyttesmå souvernirer till Astrid och Olof.
Efter shoppingen hann vi precis med att äta middag och jag var ju faktiskt tvungen att prova att äta friterade snigelbollar. Ja, fy vad äckligt det låter, men det var gott. De hade tydligen tagit själva snigeln ur en sån där jättesnäcka som man kan höra havet i och lagt bitar av den i en degboll med en massa kryddor och friterat. Det smakade lite som falafel, fast mindre mjöligt och med mera smak. Ja, jättegott.
Sen åkte vi hem.
Vilken liten äventyrare jag är!
Och jag är mer jetlaggad än jag någonsin varit innan i hela mitt liv, jag är fortfarande helt paj vid niotiden på kvällen.

Imorgon ska jag på krokodilsafari. Det ska också bli himla roligt!

Miami Beach klockan 06.45 en söndagmorgon.

Sloppy Joe's är tydligen känt för någonting. Jag kommer inte ihåg vad.

Ett spökigt hus där man kunde gå på spökvandring.

Här är USAs sydligaste punkt. Tydligen närmare till Cuba än till Miami härifrån. Den som står bredvid monumentet föreställer mig.

Semesterlunch.

Man blir fan aldrig besviken på amerikaner.  Eller om det är just det man blir... Jag vet inte. Men jag tror att jag tycker att det är roligt. Jätteroligt.

Semestertjej. (Ja, jag har tagit kort på mig själv, men det blir liksom så när man semestrar med sig själv och förresten är ni väldigt avis ändå...)

Utsikt liggandes på mage...

... och utsikt liggandes på rygg.

Avslutningsvis ett par bilder på den häftigaste leksaksbutiken jag någonsin varit inne i.

Nu ska den här lilla tröttisen sova igen. Inte mycket party här inte, men jag tröstar mig med att mamma sover lugnare om jag håller mig i skinnet.

xoxox

It feels so good to overspend

Inget regn än och det är ju bra.
Dagen idag började som vanligt med frukost och sen blev det strand i två timmar innan Annika (tyskan i sängen bredvid min) skulle iväg på sin Everglades-utflykt. Då bestämde jag mig för att prova på det här med shopping en gång till. Först gick det dåligt, sen gick det dåligt och sen gick det också dåligt. Sen kom jag på att jag glömt kolla om det fanns biljetter till Key West imorgon, så jag och Annika kan komma med samma buss. Jag gick bort till biljettkontoret och jodå, det fanns plats, så jag slog till på en tur till Key West och en tur till Everglades. Jippiii!! Vi åker klockan 06.50 imorgon. Inte jättejippi, kanske, men jag tror det blir kanon.

Sen kom jag på att jag skulle gå till Victoria's Secret och se om de hade kvar en bikini jag sett i min storlek och ja, det hade de. Så när jag ändå höll på med att köpa bikini så köpte jag en parfym till mig och när jag ändå höll på med det så passade jag på att inhandla en present till Malin. Jahapp. Det kalaset slutade på tresiffrigt i dollar. Men tack vare det fick jag en sminkväska som var vär 85 dollar med en massa sminkborstar i. Kanon! Sminkborstar var faktiskt en av de saker som stod på att köpa-listan.

Efter sisådär fyra timmars promenerande har jag nu förfärligt ont i fötterna (igen) och ska nog ta och sova lite middag här, innan Annika kommer tillbaka.

Det där med fina provrum tror jag verkligen är en vinnande taktik. Jag vill fan bo i provhytten på Victoria's Secret!

Dagens fångst. Bra shoppat Frida!!

Regn?

Nää, inte ska det väl behöva regna på min semester... Igår kom det i och för sig en skur på kvällen, men den hann jag knappt märka innan den var borta igen. Hoppas det inte blir värre idag. Väderleksrapporten säger 78% chans till regn idag och 89% imorgon.
Jaja, om det regnar får jag väl streama South Park i sängen eller gå på shopping. Det löser sig.
Nu ska jag i alla fall ner på stranden och fånga lite sol innan den försvinner.

121207

Den här dagen började, precis som gårdagen, med att jag gjorde absolut ingenting. Gud vad det är skönt att göra ingenting! Jag gick till Miami Ink-studion och kollade lite på förmiddagen, sen köpte jag några vykort, lite godis och en förfärligt ful USA-penna. Jag passade även på att köpa en lunchmacka som jag tuggade i mig när jag gick strandpromenaden hem.
Väl hemma drog jag på mig lite solkräm och en bikini och gick ner på stranden. Jag låg där ett par timmar tills solen gick i moln och jag började frysa.
När jag kom hem igen satt jag och slog ihjäl lite tid på facebook när jag plötsligt fick en ny rumskompis. En tysk tjej som också reser själv. Vi började prata och jag följde med henne ner på stranden och joggade lite. Hör ni det, jag har joggat på semestern!! Okej, jag höll ut i kanske fem minuter innan jag gav upp. Det är ingen lek att springa i sand! Nu har jag en blåsa på hälen och jag vet inte riktigt om jag kommer kunna röra mig alls imorgon.
Efter vår joggingtur bestämde vi oss för att gå ut och köpa lite mat, så det gjorde vi. Och efter maten köpte vi glass med jordnötssmörsmak. Riktigt gott!
Så nu på kvällen åt vi vår glass och strosade runt i stan, tittade på stora hotell och rika människor och bara njöt av livet.
Tänk om livet kunde vara såhär alltid, åh vad härligt det skulle vara!

Okej, jättedålig bild, men det är Miami Ink-studion där på andra sidan gatan.

Halvdåligt väder mitt på dagen. Man ser ju knappt havet från takterrassen...

Min fantastiska nya USA-penna. Skitful, men lite rolig och riktigt bra att skriva med.

Snickersstrut. Ja, jag vill ha!!

Det här skulle kunna vara nåt utav det äckligaste jag sett. Spray-ost. Som spraygrädde, fast ost. Haha, den påstår sig till och med innehålla riktig ost. Jag tvivlar.

En helt vanlig hylla med munskölj i en helt vanlig butik i USA.

Strandpromenaden på kvällen. Jag ska lägga in en bild på den på dagtid också.

121206

Jag sov verkligen som en liten prinsessa inatt. Imorse vaknade jag alldeles för tidigt (innan kl 08) och låg och drog mig länge.
Frukosten ingår på det här stället och består av flingor med mjölk, två skivor vitt bröd med smör (äkta smör faktiskt!), en kanelbulle, ett glas juice och kaffe. Här är snabbkaffet i tablettform. Jätteroligt! Som en diskmaskinstablett som man stoppar i en kopp med hetvatten. Kul.
Efter frukost gick jag ner på stranden och promenerade i strandkanten med vågorna sköljandes upp över mina fötter så länge att jag fick russintår och sen gick jag genom shoppingkvarteren hem. Jag är inte jätteiponerad av shoppingen här, det är mest bara dyra saker, men jag antar att det finns mer budgetshopping om jag åker in till själva stan.

Efter min lilla utflykt drog jag på mig bikini, tog min handduk och gick ner på stranden igen och lade mig och läste i nån timme. Jätteskönt! Jag badade dock inte, men det hinns med.
Av rädsla för att bränna mig gick jag upp igen rätt snart och bytte om och bestämde mig för att se hur lång stranden var åt andra hållet, så jag köpte en pirog och en flaska vatten och började gå. Jag tror jag var ute i lite drygt två timmar och jag såg då inte till något slut på stranden.

Efter det råkade jag somna. Det var nog min bästa middagssömn hittills i mitt liv, jag sov som en död! Haha!
Nu ska jag se om någon vill hänga med ut och äta lite.

Trötta morgonfötter

Morgonhav

Tillägg

Jag skulle ju lägga in två bilder igår också, men jag glömde det. Okej, inte jätteintressanta bilder, men ändå.
Den första är tagen ovanför Göteborg och visar lite ironiskt hur fin morgon det egentligen var, om det inte varit för alla moln...
Den andra visar Miami från flygplanet.

Miami

Nu är jag äntligen framme i Miami, men det var nära att jag inte kom iväg alls.
Först blev det snökaos på Arlanda, så hela flygplatsen var stängd fram till klockan åtta och mitt flyg skulle gå fem i. Sen fick vi gå ombord, men då var vi först tvugna att vänta i en halv evighet på att få taxa ut och när vi väl fick göra det hade bryggan frusit fast i planet, så vi kom ingenstans.
Sen fick vi vänta igen, länge, länge innan vi kom iväg två timmar för sent.
I London skulle jag byta plan. Inga problem, tänkte jag och knallade in i avgångshallen och frågade den lilla mannen om jag behövde gå till disken och meddela min närvaro för nästa flyg. Det sa han att jag skulle och sen började han fråga om jag fyllt i ESTA som jag skulle. Jadå, det har jag gjort, sa jag. Så mumlade gubben någonting och frågade sedan om jag skrivit ut mitt kvitto. Jag häll på att dö. Jag frågade om det inte skulle vara kopplat till passet, för det har det alltid varit innan. Han sa att nej, man måste ha ett utskrivet kvitto. Jag höll på att dö igen och skulle precis fråga gubben om det var lika bra att ta nästa flyg hem igen, när det visade sig att gubben frågat efter min returbiljett. Herregud vilken lättnad.
Sen flöt allt på precis som det skulle, jag kom fram hel och nästan ren, tog en taxi till mitt hostel, fick en skön säng och började prata med en kille direkt. Det visade sig att han är konstnär och att världens näst största konstutställningar är i Miami den här veckan. Sen frågade han om jag skulle med på en utställning och eftersom jag aldrig är den som är den så tackade jag ja.
Det var mycket cool konst och mycket som jag inte fattade alls.

Nu har jag varit vaken i lite drygt 25 timmar, så nu tar jag kväll.