Alfama Patio Hostel 22.48

Idag är det sista dagen här, planet hem går vid nio imorgon bitti, så då lär det inte bli mycket gjort.

Det råkade visst bli lite shopping idag också. Jag hittade sandalerna jag gått och spanat på i rätt storlek, så det var bara att slå till. Bror skulle väl ha en present också, så den obligatoriska tishan är nu inköpt. Sen hittade jag roligaste sminkbutiken där allt var billigt och såg riktigt fint ut. Där gick jag loss ordentligt!

Lunch intogs i solen vid en liten bistro med utsikt över havet. Dumt att sitta i solen, jag vet, men jag ska ju ändå hem imorgon och på planet spelar ett par rosa axlar minimal roll.

Jag strosade längs vattnet tillbaka och blev så galet kissnödig att jag var tvungen att gå in på ett ställe och köpa en öl för att få låna toan (vem köper vatten liksom!??).

Väl hemma blev det en öl till på taket innan Lengan övertalade mig att ta en taxi och besöka Jesusstatyn. Sagt och gjort, jag fick tag på en ledig taxi med en chaufför som inte fattade ett ord av vad jag sa, först trodde han att jag skulle till tågstationen, sen till flygplatsen, sen fick jag krångla fram en karta och peka på bron och försöka föreställa Jesus själv. Tydligen fungerade det bra, för iväg kom vi och när vi kom dit visade det sig att även Guds son är ledig på första maj. Japp, alla grindar var stängda, alla lås låsta. Helt onödig resa.
Alltså, jag kan ju förstå att han vill vara ledig på långfredagen, jag skulle också vilja vara ledig på dagen för min död om jag dött och kommit tillbaka igen, men första maj!? Hallå!!??!! Vad har Jesus med första maj att göra!?
Vad ska man göra annat än skratta?! Jag åkte taxi i en evighet för en mindre förmögenhet för att få se baksidan av Jesus. Tack för den!

 

När jag kom tillbaka till stan var det dags för mat, så jag hittade ett litet ställe där alla fiskrätter kostade 6.90, så där fick det bli. Jag frågade servitören vad som var bäst och han pekade. Jag sa ja och kom sen på att jag bestört bläckfisk. Inte sån där liten som man får friterad utan stor grillad. Jaja, jag kunde ju alltid köpa nåt annat någon annanstans om det inte skulle smaka bra. 

Det behövdes inte, maten var helt otroligt god och servitören jättetrevlig. Till dessert beställde Hagbohm en chokladmousse som visade sig vara mer som smet till en kladdkaka, men det var sött och gott ändå. 

 

Nu nu har jag packat och beställt transport till imorgon, så nu ska jag bara sova sista natten. 

 

 

Bilder!

 

 

Ja, den ser ju inte mycket ut för världen, men den här bläckfisken var fantastisk. Det är tentakler ni ser på tallriken. 
 
 
 
 
Jag hade nog föredragit att äta nästan vad som helst framför kalkonspott. Jag tror de försökt skriva kalkonspett, men misslyckats kapitalt. 
 
 
 
Här är den, Jesus rumpa. Dumma Jesus!
 
 
 
Sen hamnade jag på en bar som såg mer ut som Pettssons bod. Supermysigt!
 
 
 
xoxox
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0