...

Idag tänkte jag att jag ska se om det går att få tag i lite äkta tryffel när jag ändå är i Italien. Jag gick in i en liten delikatessbutik och frågade om det fanns tryffel att köpa. Tanten lyfte en telefonlur och ringde ett samtal och det började hojtas hejvilt bland alla anställda, men jodå, tryffel fanns. Man kunde köpa 20 eller 50 gram om jag förstod det hela rätt. Jag frågade efter priset och en av gubbarna bakom disken började knappa på sin kassaapparat och kom fram till den blygsamma summan av 130 euro för 20 gram. Jahapp, då vet jag att jag inte ska köpa tryffel.

Förutom att inte köpa tryffel har jag idag även inte köpt en plånbok eller en enda julklapp.

Dagen gick ändå fort och lunchen intogs i ett mysigt område som heter Brera. Restaurangen var superfin med långa dukar och klädda stolar och såg sådär riktigt supertjusig ut, men maten var typ den billigaste jag köpt på hela resan.
Ravioli blev det, fylld med spenat och ricotta och sen blev jag sugen på nåt sött efteråt, då det fick faktiskt bli en dessert. En crème catalan som var så stor att jag fick i mig en tredjedel. Gott var det i alla fall. Nästa projekt får bli att lära mig göra pasta!

Nu ska ska jag duscha och sova och glädjas lite åt att det kommit snö.

20151215

Idag skulle jag ut på en tre timmar lång guidad tur runt i stan, så jag ställde klockan, gjorde mig klar och drog iväg. Fötterna är trötta och jag var lite sen iväg, så jag tog tunnelbanan. Bra idé! Hur lätt som helst att både köpa biljett och hitta rätt.
Väl framme visade det sig att guden var sjuk, så han hade bara kommit dit för att tala om för oss att det inte skulle bli nån tur. Häpp, så kan det gå.

Istället knallade jag själv runt i stan från ca 09.30 och var tillbaka hemma vid 16.30 och då kunde jag knappt stå på benen. Jag tyckte alltså att det där med tunnelbana nog var lite överskattat ändå, men jag kan säga att jag ångrade mig djupt på vägen hem... Ikväll blir det verkligen inga långa sträckor till fots, nu ska jag bara ta det lugnt.

Imorgon är det hemresa för min del. Jag trodde jag skulle åka vid 13-tiden, men det visade sig att jag åker först vid 19, så jag har ytterligare en hel dag att slå ihjäl.

Il Duomo

Inuti

Jag gillar verkligen golvet!

Stort och gammalt, som de flesta kyrkor...

Sen var jag in i en annan kyrka. Där tyckte de att det var kul att inreda med ben från döda människor. Så kan man också göra om man vill.

Ganska många skallar...
Ossario di san Bernardino heter kyrkan och var klart värd ett besök!

Den här snubben var också ganska läskig... Ser ni det till höger om hans ben, som ser ut som ett tredje ben...?

... Det är ett tredje ben från nån som ser väldigt död och sladdrig och som hänger över gubbens axel.

Jaja, nu är det snart dags att gå ut och äta lite mer :)

Bra matdag

Jag förstår verkligen varför italienarna är så kända och stolta över sin mat! Hur Donken och andra snabbmatskedjor ens kan finnas här har jag däremot ganska svårt att förstå...
Hur som helst, frukosten på hotellet i Varese var väl ganska långt ifrån den bästa jag upplevt, så när jag klev av tåget i Milano var jag ganska hungrig. Jag hamnade på en riktigt trevlig liten restaurang där servitören hade lila paljettslips och en väst broderad med olika knappar i alla färger som finns. Jag tänkte per automatik att det måste bli succé!
Jag fick ett bord och en meny på italienska och sen var det bara att köra.
Av någon anledning fick jag för mig att jag skulle beställa pasta med tomat- och basilikasås, även fast tomatsås är nåt utav det tråkigaste jag vet. Maten såg dessutom så tråkig ut när den kom in att jag inte ens bemödade mig att ta en bild.
Att någonting som ser så tråkigt ut kan innehålla så mycket smak är nästan övernaturligt. Det var som om en hel värld av smak bara exploderade i munnen och jag fick lägga band på mig för att inte slicka tallriken efteråt. Galet gott!

När det blev dags för middag kände jag att det skulle sitta väldans fint med en bakispizza, så jag gav mig ut och letade efter något trevligt ställe. Jag gick nästan vilse på kuppen, men det var det värt, för även denna gång lyckades Italien imponera med någonting så vanligt som en pizza. Avlång var den dessutom och jag slukade hela och hällde i mig en knapp liter bubbelvatten så snabbt att servitören undrade om jag ville ha en till.

Kottfattat alltså en riktigt bra matdag!

Tomatsås, mozzarella, ruccola och parmesan i en magnifik kombination

Gårdagen

Varese var väl inte den roligaste staden i världen, men ändå ganska charmig.
Bror hittade mitt hotell och mig på eftermiddagen och sen blev det öl och häng med honom och bandet fram till spelningen. Riktigt bra gig för övrigt.
Kvällen var grymt trevlig och jag blev lite för onykter, men det gick bra ändå. Jag fick till och med skjuts hem av nån som jobbade på stället där de spelade.
Idag är det inte lika kul att vara jag... Jag är väldigt seg, men har ändå tagit mig tillbaka till Milano och checkat in på mitt hostel.

Här kommer lite bilder, sen ska jag sova middag.

Mat! Väldans god vegoburgare från stället med trevligast personal i Italien.

Ja, så värst mycket fanns ju inte att se...

Sen gick jag upp på ett berg.

Där skymtar alperna i bakgrunden

Och till sist en bild från spelningen

Varese

Idag har jag åkt tåg i Italien. Sist jag gjorde det var i september när vi åkte till Vernazza, en galet vacker plats som jag är otroligt tacksam att få ha besökt. Den gången var vi en hel grupp, idag var jag solo.
Lustigt nog var jag inte alls så skraj som jag räknat med att vara. Det är ju som det är i Italien - jag kan inte språket, man får en biljett där ingenting står, ingen man frågar fattar någonting och så ska man försöka byta tåg och komma till rätt ställe. Lite pirrigt, visst, men inte en sån nära döden-upplevelse som jag trott. Och fram kom jag ju, precis som jag skulle.

Sån lycka att se rätt destination på skärmen när man byter tåg

Milano eller valfri ort i Polen?

Vid den röda pricken är jag nu

Hit, till Vernazza åkte jag tåg sist jag var i Italien

Nu ska jag ut och se mig om lite. Hörs!

Hej Milano!

I skrivande stund befinner jag mig på ett hostel i Milano, Italien. Jag kom hit ganska sent, checkade in strax innan kl 21 och åt världens senaste middag som jag avslutade runt 23.30.

Jag antar att jag får vara glad att jag alls kom iväg, eftersom jag på fredagen inte hade en tanke på att jag skulle åka under lördagen. Som tur var pratade jag med älskade mamma som frågade om jag var redo att åka och min reaktion på det var "Va? Vart ska jag!?".

För övrigt ska Lufthansa ha all heder för att de alltid är så himla bra. De där tyskarna vet tydligen hur en slipsten ska dras :)
Förutom att de är i tid, trevliga och hjälpsamma så serverar de både mat och vin ombord, även fast flighten bara är 45 minuter lång. Sjukt bra! Jag är även riktigt imponerad över att jag hade ankomsttid kl 19.25 och kl 19.31 satt jag på flygbussen in till stan. Då hade jag alltså hunnit ta ut pengar och köpa biljett också.

Milano då? Jo, än kan jag inte säga just någonting förutom att den första maten jag åt (risotto med basilika och parmesanchips) var underbart god och att stället där jag bor är rent och trevligt.

Imorgon ska jag åka tåg tills en stad som heter Varese där jag ska träffa bror och bandet han är ute och turnerar med, men på måndag kommer jag tillbaka till Milano och då ska jag undersöka staden lite närmare.

En bra resa börjar med vin!

Den obligatoriska flygplansvingen i solnedgång

Och en ganska dålig bild på den där katedralen som staden är känd för