Bakat

Nu har jag bakat klart. Det blev inte så mycket som jag hade tänkt, men det blev ändå chokladmuffins med vaniljkräm, blåbärsmuffins med frosting, blåbärsmuffins med crumble (smuldeg) och chocolate chip cookies.
Tyvärr är jag inte riktigt kompis med vår ugn, den gör lite som den själv vill och det jag bakar blir ofta bränt i botten. Jag tror den har lite för stark undervärme, för jag har aldrig lyckats bränna någonting på ovansidan.
Jaja, det var i alla fall kul att baka lite!

Och för den som är intresserad av att göra chokladmuffins med vaniljkräm lyder receptet som följer:
Muffins:
125 gram smör
75 gram mörk choklad
2 ägg
1½ dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Vaniljkräm:
1 äggula
2 msk socker
1½ msk vetemjöl
1 dl mjölk
1 msk vanlijsocker

Börja med vaniljkrämen.
Vispa äggula och socker så pösigt som möjligt (lite trixigt eftersom det är sån liten mängd... känns mest som att man puttar runt det på kanterna i skålen)


Blanda mjöl och mjölk och rör ner det i äggsmeten. Låt det hela koka upp och koka på svag värme tills krämen tjocknar.
Vispa heeela tiden!!


Kyl sedan direkt i kallt vattenbad och fortsätt vispa


Tillsätt vaniljsockret och sen är krämen klar.

Sen är det dags för muffinssmeten.
Börja med att smälta smöret på låg värme och ta det av värmen. Blanda i hackad choklad och låt smälta i smöret.


Vispa sedan ägg och socker pösigt och blanda sedan ner chokladsmeten i äggsmeten.
 

Blanda mjöl och bakpulver och blanda sedan ner det i smeten.


Fördela smeten i muffinsformar (inte för mycket i formarna!) och gör en liten grop i varje muffins (smeten är ganska fast) och fyll med vaniljkrämen.
Grädda i 200 grader i 10-15 minuter.


Och sen är det klart!



Det blev även väldigt blå blåbärsmuffins som ska toppas med en underbar frosting
  

Sen blev det en annan variant av blåbärsmuffins med smuldeg på toppen. Synd att de inte fick mer färg, men som sagt är vår ugn lite knäpp.
 

Det blev cookies också, men de råkade jag bränna lite... Ja, så går det när man stänger av alarmet och tänker "De får stå en liten liten stund till"....

Men efter att jag skurit bort de brända kanterna blev kakorna jättegoda!

Under tiden jag bakade som en dåre inne satt Em ute och hade det gött i solen.


När jag var klar med all bakning var jag fortfarande inte trött och Em kom på att hon skull städa, så medan hon dammsög lägenheten putsade jag fönstren. Det behövdes verkligen, herregud vilken skillnad det blev!
Sen fortsatte Em med att städa badrummet och jag plockade iordning mina kläder och lite allmänt krafs i vardagsrummet. När vi var klara var jag fortfarande inte trött, så jag tänkte att jag skulle ge mig ut och springa en sväng, men någonstans där slog det mig att jag glömt att äta sedan frukost, så jag var tvungen att laga lite mat.
Nu ska vi prova de stora blåbärsmuffinsarna med frosting. Härligt!

xoxox


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0