En sjuhelsikes promenad

Igår var det ganska dåligt väder hela dagen, så jag bestämde mig för att gå och titta på den gamla borgen som ligger på ett berg här i Alanya. 
Sagt och gjort, jag drog på mig gympaskor, slog igång runkeeper och gav mig iväg. Det var faktiskt en riktigt härlig utflykt och trots lite regn var nog vädret precis så bra som det skulle kunna vara för att klättra upp på ett berg längs 5 kilometer slingrande vägar. 
 
 
Utsikten från mitt lunchställe
 
 
 
Set finns olika sätt att dekorera sin gård på...
 
 
När när jag kom ner till staden bestämde jag mig som vanligt för att utforska lite andra delar än de där alla turister hänger, så jag traskade iväg i en riktning som jag fått för mig var helt perfekt för att kanske se ut något matställe och sen komma tillbaka hem. Tji fick jag. Det visade sig att jag gått typ 2,5 kilometer åt fel håll, så jag var verkligen helt vilse. Såpass vilse att jag var tvungen att plocka fram gps:en och kolla var jag höll hus. Jag övervägde även seriöst att ta en taxi tillbaka till hotellet...
Som tur var lyckades jag tillslut orientera mig tillbaka ner till hamnen och fick även lite vin på vägen tillbaka hem.
Totalt avverkade jag ca 1,7 mil och har bra med träningsvärk idag...
 
 
 
 
 
 
Middagen igår var helt otrolig. Jag bad att få någonting typiskt turkiskt och har ingen aning om vad det var, men gott var det!
 
 
 
Idag idag skulle det också vara dåligt väder, har klart.se lovat. Jag vet inte riktigt vad de pysslar med, men större delen av dagen har det varit solsken, om än ganska mycket blåst.
Jag hade hur som helst redan bestämt mig för att gå på turkiskt bad, så det fick bli så.
Jag knöt på mig skorna och knallade iväg för att först äta lunch.
När jag hittat ett trevligt ställe att äta på och precis bara slagit mig ner kom världens hagelskur. Tur för mig att jag har bra tajming! Det visade sig även att maten var helt suverän och när jag lite senare frågade den glade kocken om han köande till nåt hamam-ställe så ordnade han så att jag fick åka moppe dit helt gratis med hans servitris. Jag erkänner att jag faktiskt var lite smårädd, för jäklar vad hon körde!
 
Badet var en riktigt angenäm upplevelse, även fast det är lite konstigt att prova helt nya saker helt naken.
Det började med att jag fick gå in i ett varmt rum (som en bastu, fast inte alls) med en stor och varm marmorplatta i mitten som man fick sitta/ligga på i ca en kvart. Sen kom det in en liten kvinna med en hink fylld med olika spännande saker. Hon började med att plocka fram en skrubbhandske och så hällde hon vatten över mig (jag låg på marmorbänken) och började skrubba bort död hud. Sen sköljde hon av mig en massa död hud och därefter var det dags att bli intvålad. Ett riktigt skumparty! Därefter tvättade hon mitt hår och sen var det dags för ansiktsmask. När den var borttvättad var det dags för massage i en hel timme. Så sjukt skönt!
kommer jag tillbaka till Turkiet ska jag definitivt göra det igen!
 
Nu ska jag gå ut och äta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0