Söndag, Tulum

Dagen idag har verkligen varit helt fantastisk.
Vi började lugnt med lite frulle och frågade runt lite hur man tar sig till Akumal, vilket är ett ställe där man kan simma med havssköldpaddor.
Collectivo (lokala samåkningsbussar) skulle vara bästa alternativet, så vi gjorde oss klara och gick upp till vägen och ställde oss och väntade.
Det tog inte många minuter innan en minibuss stannade, så vi stack in huvudena och frågade om han körde till Akumal, vilket han tydligen gjorde. Det fanns en sittplats kvar, men man kan tydligen stå i en minibuss här bara man betalar för sig.
30 pesos (15 spänn) kostade resan och efter en kort promenad var vi nere på stranden.

Jenny hade hyrt snorkel och cyklop, så hon drog iväg ner i vattnet på en gång och när hon kom upp en och en halv timme senare var hon helt lyrisk och sa att jag bara MÅSTE prova att snorkla.
Sagt och gjort
Jag drog på mig cyklopet och simmade iväg.
Det tog inte många minuter innan jag såg min första sköldpadda. Helt magiskt! Jag hade så gärna haft en kamera att föreviga det ögonblicket med!
Jag fortsatte utåt mot revet och såg ytterligare en jättestor sköldpadda, innan jag började bli trött och bestämde mig för att ge upp och simma in mot land. Då mötte jag en rocka! Den bara svävade längs botten och var så otroligt fascinerande.
Efter det tänkte jag att det verkligen var nog, nu ska jag bara in till stranden, men precis då kom en rocka till och en halv minut senare ytterligare två sköldpaddor på samma gång. Helt galet!
Totalt såg jag de två rockarna och sex sköldpaddor, jag som bara tänkte gå i och doppa mig lite.

Det blev en riktigt lyckad och prisvärd upplevelse. Vi pratade med receptionisten på vårt hostel som försökte sälja en halvdagstur med guide för 75 dollar, folk på stranden hyrde ut guidning för 20-40 dollar och hyrde ut cyklop för 15 dollar och hävdade dessutom att man var tvungen att hyra flytväst för att kunna simma långt ut. Allt detta hoppade vi över och klarade oss fint med hyran av ett cyklop för 100 pesos, samt collectivo för 60 pesos per person, alltså totalt 220 pesos eller 110 kronor för oss båda. Snacka om prisvärt!

Eftermiddagen blev lugn med varsin bok på rummet och sen gav vi oss ut på jakt efter mat.
Vi hittade ett litet ställe på ett gathörn som sålde tacos, så det fick det bli. Så gott!
Sen var vi så sugna på guacamole igen, så vi drog vidare och hittade ett annat litet taco-ställe där vi beställde in guacamole och tortillachips. Även det galet gott!

Sen hittade vi en frukt- och grönsaksmarknad där vi köpte mango till frukosten imorgon.
Jenny passade även på att köpa någon form av crepe med nutella.
Riktigt bra matdag även detta!

 

 

 

Stranden i Akumal
 
 
 
Palm
 
 
 
Guacamole 
 
 
 
Imorgon flyttar vi till Bacalar. Det blir kul. 
 
 
 
xoxox
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0