Till Therese

Det här inlägget är tillägnat Therese och handlar om LCHF.

LCHF står alltså för Low Carb High Fat och innebär att man ska äta så lite kolhydrater som möjligt. Istället får man äta fett och protein, alltså smör, ost, grönsaker och kött. Man ska vara lite försiktig med rotfrukter, eftersom de också innehållet mycket kolhydrater.


Läs innehållsförteckningar och köp ingenting med ett kolhydratinnehåll på över 5 %. Jag gör vissa undantag, som krossade tomater och kokosflingor, som brukar ligga på ungefär 7 %.


Om man blir jättesugen på godis kan man koka ihop smör och grädde med lite kakao och låta koka ett par minuter under omrörning. Ta sedan blandningen från värmen och smält ner ett par bitar mörk kvalitetschoklad. Låt svalna och ät med sked, eventuellt med lite vispad grädde till. Skulle blandningen skära sig kan du rädda den genom att hälla lite (ca 1-2 msk) kall grädde i en skål och vispa ner den varma chokladblandningen där, lite i taget.


Kaffe med grädde eller mjölk brukar också vara en räddare i nöden och hjälper oftast när man är sugen på något.


Om du vill äta bröd så finns det några alternativ som faktiskt funkar, men kom ihåg att bröd innehåller mycket kolhydrater, så ät så lite som möjligt av det. Om du verkligen vill äta bröd ska du äta Finn Crisp eller Faltbröd. Ha så mycket smör på som du själv vill! Själv brukar jag skära smöret i tunna skivor och lägga på brödet (de få gånger jag äter det) istället för att breda på det.


Jag äter inte margarin, aldrig någonsin, jag tror att det är skitfarligt! Ät riktigt smör, det är ett av de renaste livsmedlen som finns på marknaden!


Ägg är basvaran när man äter LCHF, så ha alltid ägg hemma. Det är ett väldigt användbart livsmedel och kan användas kokta, stekta, i äggröra, omeletter, osv.

Majonnäs är också tillåtet och användbart till mycket.

Bearnaisesås och hollandaisesås är också tillåtet, men kolla lite extra på innehållsförteckningen för att undvika onödiga E-ämnen, gör helst din egen majonnäs eller sås.


Var uppmärksam på E-nummer och köp produkter med så kort innehållsförteckning som möjligt, men det är någonting som man alltid ska ha i bakhuvudet, oavsett vilken mat man äter.

Jag läser Den hemlige kocken av Mats-Erik Nilsson och från den boken har jag lärt mig att det värsta E-numret som finns är E621, så lägg det på minnet och undvik det!


Välj alltid de fetaste varianterna av olika produkter, som mjölk, ost och yoghurt. Ät inte fruktyoghurt, det är en riktig sockerfälla, köp naturell yoghurt och tillsätt i så fall bär utan socker.

Till frukost brukar jag äta Turkisk yoghurt (10 %) som jag rör ihop med en lite keso och en skvätt grädde och ibland lite kokosflingor.


Jag tycker själv att det är konstigt att man kan gå ner i vikt genom att äta så mycket fett som jag gör, men det fungerar verkligen och jag mår bättre än någonsin och jag har inte varit hungrig en gång sedan jag började med det här för ungefär en månad sedan. Det är inte ens speciellt svårt. I början var jag ju tvungen att tänka till lite extra och vara uppmärksam på kolhydratfällor, men nu är jag helt inne i tänket och allting bara flyter på. Det enda jag saknar är lösgodis, men det saknar jag ju jämt, så det spelar ingen roll. Läsk, som jag varit väldigt svag för förut, är jag inte alls sugen på längre.


När det kommer till alkohol ska du absolut undvika öl, det är som flytande bröd och innehåller jättemånga kolhydrater. Håll dig till torrt vin eller whiskey om du vill dricka alkohol.


Jag har länkat till den här sidan om Lågkolhydratkost förut, men jag gör det igen, för det är verkligen värt att titta på både en och två gånger!


Jag hoppas att du har fått lite inspiration nu och att det funkar lika bra för dig som det har gjort för mig!

Jag tänker på dig och håller tummarna för att allting går bra i Göteborg!

Puss!


Kommentarer
Postat av: Therese

Älskade Frida!

Tusen tack för det fina inlägget! Du är bara för gullig! Grädde i maten är ju underbart, ägg är jag galen i.. det är jud et här med bröd.. än så länge går det bra... lite fusk.. men jag jobbar på det!

Puss älskade vännen! Du är en Ängel!

2009-03-26 @ 18:33:04
URL: http://www.metrobloggen.se/tessiejoehanson

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0