Lättlurad...

Jag var till The Studio idag för att bli fotograferad. Det var en kompis som gett dem mitt nummer och det skulle vara helt gratis, så jag tog med mig några ombyten och drog iväg.
Jag var rätt skeptiskt från början, ingenting är ju gratis och dessutom hade jag en del annat viktigt att ta itu med, som att fortsätta söka olika extrajobb och kurser.
Hur som helst så åkte jag dit, blev sminkad, fixad i håret och fotograferad. Det hela kändes väl rätt okej, alltid kul att bli lite ompysslad.
Sen fick jag se bilderna och konstaterade att jag nog hade gjort det lika bra själv.
Sen fick jag veta vad det skulle kosta att få med sig bilderna.
Jag höll på att smälla av.
Alternativet att inte köpa någon utav bilderna lades aldrig fram. Naturligtvis inte.

Jag valde tillslut två stycken som jag tyckte blev bra, betalade en hutlös summa och gick därifrån.
Så fort jag kom utanför porten insåg jag hur dum jag var som betalat och ringde mamma. Älskade mamma tröstade mig och fick mig att inse att det nog inte var så farligt ändå, men jag kände mig så otroligt dum.
När jag pratat klart tittade jag på kvittot och såg att jag har öppet köp på skiten i en dag, så imorgon ska jag lämna tillbaka det och sen ska jag shoppa för pengarna jag får tillbaka!
Seriöst, hur fan kan man ta drygt 300 spänn för en bild? Jag fick inte ens bilderna utskrivna, utan på en jävla CD-skiva. Min dator läser inte CD-skivor, den är för liten.
Dessutom gör jag det som sagt bättre själv. Till och med helfigursbilderna! Hallå, självutlösaren på kameran är inte att underskatta!

På kvällen har jag frossat riktigt ordentligt i godis, ostbågar och fanta citron. Fan vad gott det var!! Nu har jag naturligtvis jätteont i magen, men det var det värt.

Imorgon ska jag på visning igen.
Dessutom pågår budgivning på lägenheten jag tittade på i tisdags.
Herregud, när ska den här cirkusen sluta?
 
 

Cambild med eget hår och egen make.
Många dagar sen
 
 
 
xoxox
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Therese

Förlåt Frida!

mig var dom jättesnälla och berättade priserna för i telefonen... suck... känner mig ännu mer dum

2011-05-24 @ 05:43:36
URL: http://theresegertsdotter.blogspot.com
Postat av: Per

300 kr för en ena bild låter saftigt i min öron om inte arbetet var inräknat. Fotografen ska trots allt ha lön och dessutom tillkommer skatt och sociala avgifter på det. Utskrifter är inte heller billiga, de jag gör hemma i A4 kostar runt 50-lappen, proffsutskrifter i A3-format brukar ligga på ca 100-150 kr i självkostnadspris (det hade nog lätt blivit en femhundring styck om de gjort på plats).

Fast nog ska man förvänta sig ett bra jobb av en yrkesfotograf. Tyvärr har fenomenet med "modell för en dag" och allt vad det kallas skapat grund för tveksamma aktörer där både företag och fotografer inte alltid är så proffsiga som de borde vara. Ofta är fotograferna amatörer som knäcker extra. Är du inte nöjd med resultatet har du all rätt att säga ifrån, köptvång måste framgå och de är skyldiga att försäkra sig om att du som kund har blivit meddelad i förväg. Annars ligger de pyrt till!

2011-05-24 @ 12:27:04
URL: http://perborjeson.wordpress.com
Postat av: Frida

Nej Therese, inte ska du känna dig dum heller!! Det är ju ingen fara, jag fick lämna tillbaka bilderna och är inte alls arg på dig!

Inte ens lite!! :)

Jag är dock väldigt irriterad på att de är så fula och ringer och säger att det är helt gratis, när det verkligeninte är det.



Per; det var säkert inräknat lön för både sminkös, hårstylist och fotograf i priset, men då kan de inte säga att det är gratis.

Man köpte även rättigheterna till bilderna när man betalade. Egentligen är det väl rätt billigt då när man tänker på vad det kostade, men poängen är att de sa att allting var helt kostnadsfritt.

Köptvång var det inte, men de klargjorde aldrig att jag inte behövde köpa en enda bild, så när jag satt där försökte de snarare tvinga på mig fler bilder än att säga att det är okej att inte köpa någon.



Hur som helst, ingen skada skedd, det var öppet köp en dag och jag är ledig idag, så jag har lämnat tillbaka bilderna och fått tillbaka mina pengar.

Nitlott för dem! Haha!

Kram

2011-05-24 @ 15:26:17
URL: http://projekt25.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0